BMW 1-Serie review

De nieuwe BMW 1-Serie is een praktischer en gemakkelijker te besturen instapper hatchback. Ondanks het verlies van zijn uniek rijeigenschap, brachten de nieuwe veranderingen een betere auto neer in vergelijking met de vorige versie.

8/10
mycarena beoordeling

Beoordeling op basis van collectieve beoordelingen van vertrouwde bronnen en interne experts.

Positive

Zeer sterke en efficiënte motoren

Ontgrendelen en starten met smartphone

Automatische versnellingsbak is soepel en snel

Negative

Extra comfort kost veel geld

Parking camera permanent blootgesteld en kan vuil worden

Niet zo sportief om te rijden

De eerste BMW met voorwielaandrijving

De nieuwe BMW 1-Serie heeft een zeer "zorgwekkende" mechanische verandering ondergaan. Voor het eerst in de geschiedenis heeft de kleine compacte auto van BMW geen achterwielaandrijving meer. Voor de BMW-fanaten is dit een ongelukkig scenario en BMW is zich daar zeker van bewust. Alhoewel is de nieuwe 1-serie voor de dagelijkse bestuurder een veiliger en praktischer voertuig geworden. De oude BMW 1-Serie had een lange neus door de verticaal geplaatste motor. De lange neus bood genoeg ruimte voor een zescilinder-lijnmotor in de 140i. Het stuurde ook alleen de achterwielen aan, waardoor het een erg leuke auto was om rond te glijden. De nieuwe BMW 1-Serie heeft een kortere neus, vergelijkbaar met de Audi A3 of Mercedes-Benz A-Klasse. De motor in de nieuwe 1-Serie is nu horizontaal geplaatst en biedt alleen ruimte voor niets meer dan een viercilindermotor. Als gevolg van het hebben van de kortere motorkap, de auto ziet er minder uniek, afgezien van de enorme “kidney-grills”. Zelfs de zijkant van de auto ziet er nu erg generiek uit, hij kan met elk merk worden aangezien. De oudere 1-serie was uniek in elk aspect ... behalve de achterkant. Met dit nieuwe model hebben ze een belangrijke ontwerpverbetering doorgevoerd ten opzichte van de oudere 1-serie. De achterkant heeft nu slankere achterlichten en een zeer agressieve uitstraling. Het werkt erg goed en toont een brede gespierde look

Hoe praktisch is het?

Het BMW-interieur is misschien niet zo chique in vergelijking met Mercedes, maar de bouwkwaliteit en afwerking is ongeëvenaard. Terwijl Mercedes-knoppen een plastic speelgoedachtig gevoel hebben, gebruikt BMW rondom hoogwaardige en zachte materialen. Het geeft je gewoon een aangenamer gevoel als je het interieur aanraakt. Ook is de positionering van alles heel eenvoudig en duidelijk. Wie van een ander merk komt, zal meteen aan de auto wennen. BMW doet nooit te veel met hun interieur; hun focus ligt bij kwaliteit en ergonomie. Je hebt veel afstelling in de rijpositie. Als je de auto uitrust met sportstoelen, wordt de rit een stuk comfortabeler door de zachte en gezellige stoelen. Ze houden je heel goed vast in de bochten en hebben veel meer vulling. Er is veel bergruimte in de auto. Er is een behoorlijk groot handschoenenkastje, twee bekerhouders voorin, ruimte onder de middenconsole en aan de zijkant van alle vier de deuren. Achterin zie je echt het voordeel van een voorwiel aangedreven auto. Hij neemt minder ruimte in dan een auto met achterwielaandrijving, waardoor de extra ruimte achterin heel goed werd benut. Knieruimte is heel netjes, hoofdruimte is ook goed. Maar iedereen boven de 1m85 zal worstelen met hoofduimte. De Volkswagen Golf 8 is veel ruimer binnenin. De inhoud van de kofferbak is 380L, wat erg lijkt op alle andere alternatieven op de markt. Er is een laadlip, dus het is niet zo eenvoudig om zware voorwerpen op te tillen. U kunt de achterbank neerklappen voor extra bagageruimte. Hij heeft een vlakke vloer, waardoor je zware spullen gemakkelijk naar voren schuift. Standaard krijg je een 9 inch infotainmentsysteem met touchscreen. Het is heel gemakkelijk en intuïtief te gebruiken. Het wordt geleverd met satellietnavigatie, Apple Carplay en Android Auto.

Dimensies

Lengte
431.9 cm
Breedte
179.9 cm
Hoogte
143.4 cm

Ruimte

Zitplaatsen
5
Bekerhouders
2
Kofferruimte
380 L

Prestaties, zuinigheid en prijs

U kunt de nieuwe 1-serie kiezen in benzine- en dieselmotorvarianten. Er zijn 7 verschillende benzinemotoren en 6 dieselmotoren.
De beste benzinemotor is de 118iA, deze stoot dankzij zijn soepele automatische versnellingsbak maximaal 121 gram CO2 uit. Het resultaat is dat het ook de meest efficiënte benzinemotor is met 136 pk en een acceleratie naar 100 km/u in 8,8 seconden. Als u een efficiënte diesel wilt, is de 116dA de beste die beschikbaar is. Hij stoot maximaal 108 gram CO2 uit. Deze motor is wel niet zo snel, met slechts 116 pk en een acceleratie naar 100 km/u in 10,1 seconden. De auto rijdt zeer goed in bochten en in de stad. De bediening van de voorwielaandrijving geeft je geen duw van achteren bij het nemen van bochten. Maar het voelt zeker veiliger als je harder rijdt. Het oudere model zou je opeens kunnen verrassen in bochten met verlies van grip aan de achterkant. Dit gebeurt niet met het nieuwere model en is veel voorspelbaarder om te rijden. De vering van het 1-Serie M-Sport-model is erg hard en oncomfortabel. De auto kan goed overweg met windgeruis in de cabine, ook op hogere snelheden.
Ondanks de verlaging van de rijdynamiek. De nieuwe 1-serie is veiliger en praktischer om te besturen. Voor de meeste kopers zal de nieuwe BMW 1-Serie goed zijn werk doen!

BMW 1-Serie review
BMW 1-Serie review